woensdag 24 december 2008

Afscheid van de Raad

Op dinsdag 10 december 2008 heb ik na ruim 10 jaar afscheid genomen als raadslid van GroenLinks De Baarsjes. De reden hiervoor is dat ik met een eigen bedrijf ben gestart. Daarnaast blijf ik ook nog in deeltijd werkzaam bij de FNV.

Tijdens mijn afscheid heb ik terug geblikt op een aantal zaken. In mijn eerste raadsperiode (1998-2002) zaten we als GroenLinks in de coalitie met de PvdA. We hebben een goed jeugd- en jongerenbeleid ontwikkeld. Onze aanpak heeft erin geresulteerd dat de gespannen situatie tussen Marokkaanse jongeren en de politie een andere wending heeft gekregen dan onze buren in stadsdeel Slotervaart. Ook is het gerenoveerde Mercatorplein feestelijk geopend door de koningin.

In mijn tweede periode (2002 – 2006) was ik lijsttrekker en kwamen we ondanks lichte winst in de oppositie. Er kwam een coalitie van PvdA/VVD/CDA. In die periode werden we geconfronteerd met verstoring van de dodenherdenking en met de dood van Driss Arbib, die door een agent werd neergeschoten op het Mercatorplein. Na de moord op Theo van Gogh worden ‘samenlevingscontracten’ opgesteld tussen moskeeën en het stadsdeel. Ook worden straatcontracten met overlastgevende jongeren opgesteld. Het blowverbod wordt geïntroduceerd.

In mijn derde periode (2006 – 2008) was ik weer lijsttrekker. Ondanks de grootste winst, die onze partij ooit ergens heeft behaald, zijn we toch in de oppositie beland. Deze periode stond in het teken van verbeteringen in het onderwijs. Ook kwamen we regelmatig te spreken over aanbestedingen en de complexiteit die daarmee gepaard gaat. Ik heb ruim 10 jaar met veel plezier gewerkt als raadslid. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de fijne samenwerking .

Geen opmerkingen: